Lunds BK

Ståhl säkrade cupavancemanget
2017-08-24 15:43
Adam Stål blev tvåmålsskytt när Lunds BK besegrades med 0-2
I gårdagens bortamatch mot Lunds BK stod en plats i Svenska Cupens gruppspel på spel. Simon Rudbäck pratade flaggade för att det krävs 100% fokus för seger. Adam Ståhl såg med sina två mål till att Norrby gick vidare. Simon Eriksson talar gott om sin adept efter avancemanget.

Matchfakta: Svenska Cupen Omgång 2
Lunds BK - Norrby IF 0-2

Målskytt: Adam Ståhl 53, 86 (straff)

Varningar: David Sax (Lunds BK)

Simon Eriksson. Ni är vidare till gruppspelet i Svenska Cupen, vilken var första känslan efter slutsignalen?

— Kul med Svenska Cupen-gruppspel nästa år!

Var det en förväntad matchbild? Var Lund bättre eller sämre än vad ni hade trott?

— Lund spelade ett lågt och kompakt försvarsspel med snabba omställningar och det var vi förväntade oss. De gjorde det bra och stod emot länge och väl. Jag tror att de kommer att blanda sig i toppstriden i deras serie.

En seger som inte bara innebär cupavancemang, utan även en injektion av självförtroende. Vad tar ni med er till kommande matcher i Superettan?

— Vi måste upp några snäpp i prestation till lördagens match mot Frej, längre fram än så tittar vi inte.

Adam Ståhl gör båda målen mot Lund. Det är en spelare du har tränat i några år, hur ser du på 22-åringens utveckling?

— Adam har blivit mer erfaren och mogen i sitt spel och i sina beslut. Han är oberäknelig och svår att läsa för motståndare med sin fart, teknik, framspelningar och egna avslut. Han har anpassat sig snabbt till en högre nivå ihop med sina medspelare och han kommer bli ännu bättre och fortsätta att utvecklas. Det är en lojal spelare som alltid tar det jobbet som krävs i Norrby IF, samt att han bidrar med många poäng med sitt spel. Det han inte har utvecklat är att hålla koll på klockan och träningstider…

Nu väntar några nyckelmatcher i Superettan, en inspirerande höst som tränare. I november summeras säsongen, är ni trygga med er plan?

— Vi utvecklas hela tiden som lag och individer. Vi gör små justeringar hela tiden beroende på omständigheterna och försöker att hitta den plan som passar oss bäst.

Omgång 3 i Svenska Cupen genomförs med tre gruppspelsomgångar. Datum för dessa fastställs av SvFF:s TK med utgångspunkt av SvFF:s årsplan 2018

Björn Josefsson

info@norrbyif.se