Östers IF

Matchstart:sön 24 september, 15:00
Österspöket lever vidare efter 0-2 på Borås Arena
2017-09-25 08:33
Efter sju raka uddamålsförluster mot Öster bröt Norrby trenden igår, tyvärr åt galet håll. Det blev en smärtsam förlust med 0-2 mot de snåla smålänningarna, som inte bjöd på några gratischanser.
Matchens fösta chans hade Öster som fick ett friläge till vänster i straffområdet, Nicklas Savolainen kastade sig och blockerade skottet. I 8:e minuten sköt Nino Osmanagic från 30 meters håll ett hårt skruvat skott från vänster mot bortre krysset, målvakten Robin Malmkvist fick sträcka ut alla sina 193 cm för att lyckas peta ut bollen till hörna. I 9:e minuten hade Öster ett skott över från 20 meter. I 12:e minuten spelade Östers Johan Hjalmarsson fram Admir Bajrovic som sköt utanför Mergim Krasniqis vänstra stolpe. I 15: e minuten fick Norrby en frispark till vänster, 20 meter från mål. Nino Osmanagic siktade mot bortre stolpen där målvakten var nere och plockade upp bollen.

I 19:e minuten nickade Östers Karl-Johan Lindblad över efter högerinlägg från Robin Östlind. I 28:e minuten kom Östers Jonathan Drott helt fri med Mergim Krasniqi och sköt, Mergim räddade med en fotparad. I 29:e minuten slog Nino Osmanagic en frispark från 20 meter som Adam Ståhl nickade över. I 43:e minuten slog Öster in en hög frispark framför mål som Mergim Krasniqi säkert plockar ner.
Första halvleken var relativt jämn även om Öster hade de något vassare chanserna.

Andra halvek inleddes med en våldsam norrbyoffensiv. I 47:e minuten fick Norrby en frispark till vänster 25 meter från mål. Kadir Hodzic slog den hårt skruvad mot främre krysset där det small till i metallen. Den frisparken var värd ett bättre öde! Efter frisparken var det rena kalabaliken i Östers straffområde och det var mer tur än skicklighet att de höll målet fritt från påhälsning. I 49:e minuten tog sig Prosper Kasim fram längst med höger kortlinje och avslutade med ett skott som målvakten räddade med en fotparad. I 55:e minuten sköt Nino Osmanagic ett skott från 25 meter som Östers målvakt lätt plockade ner.

I 57:e minuten vände Östers Robin Östlind bort en försvarare och klev in i straffområdet och placerade med vänstern in 0-1 till Öster, via Mergim Krasniqis högra stolpe. Snöpligt efter den press Norrby hade haft i inledningen av den andra halvleken. I 60:e minuten bytte Norrby ut Prosper Kasim och satte in Leonard Pllana. Minuten efter tog Norrby ut Abdo Saidi och satte in Kardo Aso. Samtidigt flyttades Nicklas Savolainen upp på mitten och Max Watson tog över som mittback. I 62:e minuten tog sig Jesper Brandt in i målområdet från höger och blev nedriven, domaren friade. I 64:e minuten höll ett felpass i Norrbyförsvaret på att ställa till det, men Max Watson bröt föredömligt och räddade upp situationen.

I 67:e minuten spelade Marcus Översjö fram Leonard Pllana som sköt ett skott som målvakten halvräddade, bollen rullade strax utanför hans vänstra stolpe. I 68:e minuten hade Nicklas Savolainen en bra nick efter en vänsterhörna, målvakten räddade. I 69:e minuten hade Kadir Hodzic ett skott från 25 meter som målvakten räddade till hörna. I 70:e minuten hade Medi Dresevic en nick som målvakten räddade. I samma minut bytte Öster in Lars Fuhre och tog ut målskytten Robin Östlind. I 77:e minuten tog Öster ut Jonathan Drott och satte in Mattias Pavic. I 79:e minuten sköt Adam Ståhl ett skott som blockerades av en back. Minuten senare gjorde Niklas Savolainen detsamma.

I 82:e minuten tog Norrby ut Jesper Brandt och satte in Hampus Gustavsson. Strax därefter sköt Östers Isaac Shaze strax utanför Mergim Krasniqis vänstra stolpe. I 83:e minuten tog Öster ut Admir Bajrovic och satte in David Johannesson. Norrby drog samtidigt ner Nino Osmanagic och flyttade upp Medi Dresevic i jakten på en kvittering. I 87:e minuten spelade Hampus Gustavsson fram Adam Ståhl som sköt, målvakten räddade. I 91:e minuten slog Max Watson ett inlägg från höger som Nicklas Savolainen nådde högst på, tyvärr gick nicken en bra bit över ribban. I 93:e minuten hände det som ofta händer när ett lag pressar på för en kvittering, ett framstressat misstag i det egna försvaret och en gratischans för motståndaren. Max Watson försökte vid egen kortlinje, ute vid höger hörnflagga, hårt trängd slå upp bollen för att ge Norrby en sista chans till kvittering. Tyvärr hann en österspelare emellan och nickade fram inbytte måltjuven David Johannesson som säkert slog i 0-2 till höger om Mergim Krasniqi. Därmed gick ridån ner för dagen.

Norrby vann hörnstatistiken med 10-3 och avsluten med 15-9, ändå kändes det som om Öster hade hyfsad koll på läget. Norrby hade svårt få till riktigt vassa chanser, några nickar i bra lägen och Kadir och Ninos mörsare från långt håll var väl de chanser som bjöds. Öster hade läst in sig på Norrby, låste kanterna och tvingade fram höga inspel i mitten där de resliga mittförsvararna, med rutinerade Mario Vasilj i spetsen, tog hand om det mesta. De bollar försvararna nickade undan plockades upp av Östers mittfält med Isaac Shaze som primus motor. Norrby saknade lite den aggressivitet på mitten vi vant oss vid och glappet mellan lagdelarna blev stundtals för stort.

Öster spelade stabilt och bjöd inte på några enkla misstag. De har ett stabilt försvar och en mycket duktig målvakt i Robin Malmkvist. Öster lär bli kvar i Superettan även nästa år, vi får hoppas att detsamma gäller för Norrby och att vi då ska klara av att bryta den pinsamma raden av förluster mot smålänningarna.

Nästa Norrby-match spelas på fredag borta mot Falkenberg. Tyvärr är jag uppbokad på annat håll och kommer inte att kunna se matchen, men för er övriga finns inga ursäkter! Norrby bjuder på resan till Falkenberg för de supportrar som vill stödja grabbarna i jakten på ett nytt kontrakt. Jag får krama tummarna och hoppas jag inte gör det förgäves!