GAIS

Förlust på tilläggstid på Gamla Ullevi
2017-10-22 13:00
Marcus Översjö gjorde Norrbys mål i 2-1 förlusten mot GAIS
Norrbyledningen i halvtid utjämnades tidigt i andra och GAIS förde spelet. Trots stort bollinnehav för hemmalaget såg 1-1 ut att stå sig, men på övertid satte de tyvärr 2-1 och Norrby fick åka hem till Borås utan poäng.
Det märktes omgående att poängen som stod på spel var viktiga för båda lagen. Det var tufft spel från start. I 3:e minuten sköt Anton Wede en hård frispark över från ett bra läge. I 5:e minuten kom GAIS Niklas Andersen in i målområdet från vänster och sökte Dusan Djuric med ett inspel, Mergim Krasniqi slängde sig och drog åt sig bollen. Minuten efter kom ett uppspel från Norrby som nådde Nicklas Savolainen, som klippte till direkt från 25 meter, bollen fräste förbi GAIS-målvakten Famir Mehics högra stolpe. I 13:e minuten försökte sig Dusan Djuric på ett inspel från höger, Norrby rensade undan.

I 18:e minuten snurrade Gzim Istrefi omkring med GAIS-försvaret på högerkanten innan han stack in bollen till Marcus Översjö, som sköt utanför målvaktens vänstra stolpe. Norrby pressade högt upp i banan och GAIS var märkbart stressade. I 24:e minuten kom Nicklas Savolainen loss på högerkanten och slog in bollen mot främre stolpen där Marcus Översjö dök upp och med en läcker chipp förpassade bollen i mål. Ett klassmål!

I 26:e minuten slog GAIS en frispark från 40 meter som letade sig ner i målområdet där den skarvades vidare av en GAIS-forward, Mergim Krasniqi räddade och returen tog Norrby hand om. GAIS fick den ene frisparken efter den andre på Norrbys planhalva men slarvade bort samtliga. I 40:e minuten kom Marcus Översjö loss på högerkanten, Nicklas Savolainen sprang mot främre stolpen och drog med sig sin bevakning, tvärvände och backade mot bortre stolpen. Marcus försökte få läge för att lyfta bollen mot Nicklas Savolainen men en back fick foten emellan och bröt. I 44:e minuten sökte sig Gzim Istrefi in från höger och försökte skruva in bollen vid borte stolpen, dessvärre strök bollen förbi på fel sida av stolpen.

Norrby gick till halvtidsvila med en 0-1-ledning och det kändes stabilt. Norrby var det bättre laget första halvlek och pressade GAIS högt upp på plan.

Andra halvlek hann knappt börja innan kvitteringen kom. Det var en hörna från höger som letade sig fram till Carl Nyström som tofflade in kvitteringen med en utsida. Den snabba kvitteringen kom som en kalldusch för Norrby och en energikick för GAIS. I 48:e minuten spelade Gzim Istrefi fram Marcus Översjö, en back bröt till hörna. I 50:e minuten höll Luka Mijaljevic på att komma helt ren med Mergim Krasniqi, men Medi Dresevic svarade för en snygg brytning och redde upp situationen. I 53:e minuten hade GAIS ett farligt inspel från höger som Max Watson fick nicka undan till hörna. I 54:e minuten vek Adam Ståhl in från höger och sköt över. GAIS tog över alltmer av spelet och Norrby var i brygga.

I 60:e minuten hade GAIS ett skott utanför från bra läge. I 63:e minuten kom Luka Mijaljevic in i målområdet från vänster, en norrbyförsvarare bröt till hörna. I 70:e minuten hade GAIS en jättechans då Carl Nyström i straffområdet nickade ner bollen till August Wängberg, som med ryggen mot målet klackade den vidare från kort avstånd, Mergim Krasniqi hann reagera och knep bollen. Strax därefter kom Simon Silverholt fri i straffområdet, Medi Dresevic kastade sig och styrde bollen till hörna. I 71:e minuten tog Norrby ut Gzim Istrefi och satte in Prosper Kasim. I 77:e minuten bytte GAIS ut Simon Silverholt och satte in Carl Wede. I 80:e minuten bytte Norrby ut Jesper Brandt och satte in Leonard Pllana. I 83:e lämnade Dusan Djuric plan och ersattes med Erik Jonasson Westermark.

I 85:e minuten blev nyinbytte Erik Jonasson Westermark snyggt frispelad i ett kanonläge framför norrbymålet men missade gratischansen och slog bollen utanför Mergim Krasniqis vänstra stolpe. I 88:e minuten skapade Norrby kalabalik i GAIS målområde innan GAIS-målvakten slutligen fick grepp om bollen. I 92:e minuten revanscherade sig Erik Jonasson Westermark för sin tidigare målsumpning genom att snyggt frispela Luka Mijaljevic som från nära håll slog in GAIS segermål. Spel- och chansmässigt välförtjänt men ändå grymt med norrbyögon sett.

Norrby gjorde en bra första halvlek men kom inte upp i samma standard efter paus. GAIS tidiga kvitteringsmål var avgörande för matchutgången. Det var startskottet till en massiv press från makrillarnas sida och Norrby lyckades aldrig ta sig ur det greppet mer än periodvis. Det går inte att förneka att GAIS vann välförtjänt, men det känns ändå bittert med en bjudning på övertid.

Bäst i GAIS var lagkaptenen Carl Nyström och Norrbys bäste spelare var Medi Dresevic.

Nästa match är mot Värnamo nästa måndag. (30/10) Det är sista hemmamatchen för året och vi hoppas folk har vett på att vallfärda till Arenan för att ge laget sitt stöd!