Degerfors IF
Degerfors IF0 - 2Norrby IF

Matchstart:lör 21 juli, 13:00
Plats:Lekevi IP A-plan
Nicklas Savolainen: "Segern kunde ha blivit betydligt större"
2018-07-21 16:00
"Savvo" gjorde Norrbys 2-0-mål i segermatchen mot Degerfors. Foto: Per Aronsson.
Norrby tog en skön 2-0-seger i träningsmatchen mot Degerfors. Det var en match med stor spelaromsättning där hela 19 spelare fick chansen att visa upp sig.
– Trots stor rotation och en del spelare som testades på nya positioner såg det riktigt bra ut, säger målskytten Nicklas Savolainen.

Det var mycket som stämde för Norrby den här lördagseftermiddagen. Vinst, en väl fungerade defensiv och en offensiv som oroade Degerfors flera gånger om.

– Segersiffronrna kunde ha blivit betydligt större med tanke på att vi skapade väldigt många chanser. Bakåt såg det väldigt stabilt ut. Vi var väldigt kompakta och tillät dem inte att skapa några direkta farligheter. Trots att det var en träningsmatch är det alltid skönt att vinna, speciellt när vi mötte en seriekonkurrent, säger Nicklas Savolainen.

Han fortsätter:

– Jag tycker att Degerfors kändes lite tama, men jag tror att de testade väldigt många spelare.

Just att testa många spelare var något Norrby också passade på att göra. 19 spelare fick chansen att imponera på tränarstaben inför nästa veckas omstart av Superettan.

– Trots en stor rotation och en del som testades på nya positioner såg det riktigt bra ut. Jag tycker inte att det märktes att vi gjorde många förändringar,  säger Savolainen som gjorde  2-0-målet med kvarten kvar att spela.

– Det var lite gruff i straffområdet sedan kom bollen ut till mig och jag fick på en träff utanför straffområdet. För en gång gör jag ett mål utanför boxen, säger Savvo med ett leende.

Så här lät det när Norrbys manager Mohammed Ali Khan gav sin analys efter slutsignalen:

– Det är alltid viktigt att vinna, det skapar självförtroende och stärker tron på spelidén. Jag tycker att det stundtals såg riktigt bra ut, vi var tighta i defensiven och släppte till väldigt få målchanser. Framåt skapar vi en del lägen och kunde mycket väl ha gjort fler än två mål, säger han och tillägger:

– Jag vill ge extra plus till vårt nyförvärv Pontus Almqvist som krigade på bra och verkligen visade att han vill vara med och konkurrera om en plats i startelvan.

MATCHFAKTA:

Degerfors IF - Norrby IF 0-2 (0-0)
0-1 Linus Tornblad  64´
0-2 Nicklas Savolainen 74´

Domare: Fredrik Falk.

Norrbys lag (4-4-2:) Mergim Krasniqi - Kardo Aso (Alen Krasnici), Medi Dresevic (Abbas Mohamad), Jonathan Azulay, Alejandro Megia (Kenan Mehovic)  – Pontus Almqvist (Shkelqim Krasniqi), Marc Axengren , Abdo Saidi (Nicklas Savolainen) Nino Osmanagic (Adam Eriksson) – Marcus Översjö (Hugo Svensson), Lasse Nilsson (Linus Tornblad)

Mikael Falk