Norrby IF är en del av det svenska samhället och den svenska idrottsrörelsen.
Norrby IF delar de värderingar som ligger till grund för idrotten i Sverige och för samhället i stort.

Det innebär att:

• Norrby IF är en demokratisk och öppen förening där alla som delar förenings mål och värderingar kan bli medlemmar.
  • Norrby IF är och ska alltid vara en förebild och föregångare.
  • Norrby IF följer samhälles lagar och regler samt idrottsrörelsens mål.
  • Norrby IF vill väcka och sprida den glädjen fotboll- och idrottsutövning innebär.
  • Norrby IF bemöter funktionärer, motståndare och gästande publik med vänlighet och respekt
  • Norrby IF hyllar ärlig och rättvis tävlan. Norrby IF möter både nederlag och segrar på ett sportsligt sätt.
  • Norrby IF är en integrerad del av samhället och en positiv kraft som arbetar för att skänka stolthet och glädje till människorna i den region och de miljöer vi verkar.
  • Norrby IF värnar om ungdomars sociala fostran med fokus på laganda, gemenskap, samarbetsförmåga och respekt för andra.
  • Norrby IF tar avstånd från rasism, våld, hot, och andra former av verbala, fysiska, nedvärderande angrepp på människor.
  • Norrby IF hyllar principen om allas lika värde och tar avstånd från diskriminering.
  • Norrby IF värnar om integrationen av människor med annan kulturell bakgrund i samhället.
  • Norrby IF tar avstånd från all form av uppgjorda matcher (Match-Fixing).

Norrby IF jobbar varje dag med dessa frågor. Om det visar sig att spelare har svårt att anpassa sig till dessa värderingar och efter samtal ändå inte förbättrar sig kan spelaren bli avstängd från träning och match samt i värsta fall uteslutas från föreningen.

Värdegrundsansvarig för Norrby IF är David Kryssman