Föreningens historia
Arkivbild från Ryavallen 1955

Norrby IF är en anrik förening som bildades 27:e april 1927 av några ungdomar på Norrbygärde, den tidens namn på dagens stadsdel Norrby. Föreningen döptes ursprungligen till Kronängskamraterna, men bytte efter något år namn till Norrby IF. När föreningen 1934 begärde inträde i Riksidrottsförbundet fanns redan en förening med namnet Norrby och klubben tvingades byta namn till Norrbygärde. 1948 ansökte föreningen om att få återta sitt gamla namn Norrby IF, vilket beviljades.

Sakta men säkert arbetade sig klubben uppåt i seriesystemet och 1950 tog man för första gången steget upp i div 2. Säsongen höst/vår 1954-1955 glömmer ingen norrbyit. Elfsborg hade efter 28 års spel i Allsvenskan degraderats och spelade nu i samma serie som Norrby. Fredagen den 6:e augusti spelades det första riktiga derbyt mellan Norrby och Elfsborg, Norrby utklassade Elfsborg med 6-1 och en ny helgdag var införd för alla lycksaliga norrbyiter. När serien var färdigspelad våren 1955 stod Norrby som seriesegrare och tog därmed steget upp till Allsvenskan. Tyvärr blev det bara ett år i Allsvenskan. Norrby föll hemma mot Västerås SK i en direkt avgörande match, med siffrorna 1-3.

Därefter följde några år med fyllda läktare i samband med derbymatcher mot Elfsborg, innan Elfsborg åter tog steget upp i Allsvenskan 1961. Norrby hängde kvar i Div 2 till 1964 då de fick ta steget ner till div 3. Norrby har spelat sammanlagt 25 säsonger i div 2, och gjort några kortare påhälsningar i div 3 genom åren. Efter att seriepyramiden spetsades till och Superettan infördes hamnade Norrby i div 1 Södra. 2017 gjorde Norrby en enorm bedrift som otippade tog en kvalplats till Superettan. I kvalet slog Norrby ut Assyriska från Södertälje och tog steget upp i Superettan. Ett fin förtida jubileumspresent till klubbens 90-årsjubileum 2017.

Norrby är en förening som är djupt förankrat i den gamla arbetarstadsdelen Norrby. En stadsdel där många textilarbetare tidigare bodde i företagens personalbostäder, innan omdaningen av området satte fart under 50-talet. Äldre bebyggelse revs och ersattes med stora hyreshuskomplex. Bland annat blev Norrby 1959 av med sin 11-mannaplan vid klubbstugan, då planen bebyggdes. Borås stad lovade Norrby en ny 11-mannaplan som kompensation, ett löfte staden uppfyllde då Norrby fick ta över den idylliska Ramnavallen och en nybyggd klubbstuga 2010. Löftet tog 51 år att uppfylla, men bättre sent än aldrig.

Stadsdelen har en lång tradition av mångkultur genom en stor arbetskraftsinvandring, främst från Finland, Grekland och det forna Jugoslavien. På senare tid har området berikats med invånare som flytt från förtryck och krigshärdar, bla. från Iran, Irak, Somalia , Afghanistan och Syrien. Norrby är idag en centralt belägen stadsdel som sjuder av liv och har ett mångfasetterat näringsliv. Det finns många barn och ungdomar i området och föreningen har genom åren gjort stora sociala insatser genom att integrera ungdomar från olika kulturer i sin verksamhet. Norrby har länge haft en stor och välskött ungdomsverksamhet, och tar nu ytterligare ett steg framåt genom att arbeta för att bli certifierade som Norrby IF Akademi, enligt Svensk Elitfotboll certifieringskrav.

De yngsta barnen håller till på Norrbyvallen, en mindre konstgräsplan inne på Norrby, de lite äldre ungdomarna tränar och spelar på Ramnavallen. Seniorerna håller till på Borås Arena, där de även spelar sina matcher.

Norrby har idag koncentrerat sig helt på fotbollen. Klubben har dock sedan tidigare allsvenska meriter även inom Bordtennis och Bowling, i bowlingen var det damerna som spelade i högsta serien. Klubben hade under många år även ett framgångsrikt ishockeylag, som sedermera avknoppades som Borås HC.

Den av Norrbys fotbollsspelare som, hittills, nått längst är Reino Börjesson. Reino spelade i den klassiska VM-finalen mot Brasilien där Pelé och co tog hem VM-guldet till Brasilien efter seger med 5-2. Frågan är om det finns någon mer än Reino Börjesson som spelat i en VM-final, efter att ha blivit uttagen från en klubb i nationens andradivision?

Norrbys inträde i Superettan innebär att klubben nu tillhör de 30 bästa lagen i landet. Det ser ljust ut för dagens Norrby, men det krävs ett stort engagemang från alla inblandade, spelare såväl som ledare, supportrar och inte minst våra uppskattade sponsorer. Sponsorer som ser vikten att förena nytta med nöje, göra en stor samhällsinsats och samtidigt få njuta av sportsliga framgångar med Norrby, från de allra yngsta upp till representationslaget.